Методична робота

 Формування ключових компетентностей при вивченні базового модуля з інформатики

Формування інформаційно-цифрових компетентностей учнів

Курси онлайн

Пам’ятки педагога

Рекомендації щодо атестації педагогів

Методи викладання: як стати ефективним учителем

Принципи навчання та викладання

З чого починається ефективний урок

Виробіть уміння заходити до класу



1. Завчасно зясуйте, у якому кабінеті, відповідно до розкладу, ви маєте проводити заняття, особливо коли це повязано із замінами уроків.

2. У кожному класі доберіть собі помічників, які під вашим керівництвом готували б до уроків необхідне навчальне приладдя (своєчасно заносили демонстраційні матеріали, прилади, тощо).

3. Під час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку, компактно складіть їх.

4. Після першого дзвоника на урок виходьте з учительської і прямуйте до класу.

5. Почекайте другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до класної кімнати.

6. Журнал, зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері і, не обертаючись, правою рукою за своєю спиною зачиняйте їх.

7. На вашому обличчі має бути вираз задоволення і ледь помітна усмішка: ви раді зустрічі з вихованцями.

8. Упевненим кроком ідіть до робочого стола, дві-три секунди уважно огляньте клас, щоб охопити поглядом усіх учнів і психологічно налаштувати їх на навчальну діяльність.

9. Зайшовши до класу, не забудьте привітатися.
  
Дотримуйтесь санітарно-гігієнічних вимог і правил

під час організації навчально-виховного процесу



1. Перед уроком (під час перерви) потрібно добре провітрити класну кімнату (відчинити вікно, двері).

2. Протягом уроку має забезпечуватися постійне надходження свіжого повітря до приміщення через відчинену кватирку чи фрамугу (якщо немає достатньої вентиляції).

3. Необхідно стежити за правильністю пози учнів за партою, що сприяє правильному диханню й кровообігу, а отже, забезпечує доступ насиченої киснем крові до мозку.

4. Якщо помітно, що школярі, займаючись одним видом розумової праці, стомилися (показниками втоми є розпорошена увага, зниження дисципліни, позіхання, тощо), слід залучити їх до іншого виду діяльності, що зумовить включення в роботу іншої мікросистеми кори головного мозку.


5. Через 25 – 30 хв. Після початку навчального заняття необхідно організувати активний відпочинок усіх учнів. Найбільшою мірою цьому сприяють фізкультурні паузи.


З чого починається ефективний урок

Пам’ятаймо:
·        На помилках вчаться. Помилки навіть потрібні для навчального процесу. Діти не повинні боятися зробити помилку.
·        Давайте дітям можливість максимально проявляти свою ініціативу. Вчіть учнів самостійно думати і працювати.
·        Творче ставлення до роботи та навчання – запорука ефективного уроку.
·        Будь-які вміння відшліфовуються тренуваннями і повторенням.
·        Не у всіх дітей вистачає терпіння та наполегливості поступово переходити від простого до складного. Не дозволяйте учням не вірити у свої сили.
·        Якщо ваш голос видає роздратування, розчарування та зневіру, то діти запам’ятають саме ці емоції, а не мудрість, яку ви намагалися їм „втиснути”.
·        Кажуть, що мозок ніколи не втомлюється, йому просто час від часу набридає те, чим його „годують”.
·        Ні в чому немає однаковості, стандарту. І в сприйманні матеріалу теж. Орієнтуйтеся на кожного окремого учня.
·        Найкращий той діалог, у процесі якого діти відгукуються не на слова, а на думки.
·        Добрій пам’яті передує пильна увага.
·        Думки учня в мільйон разів продуктивніші за думки вчителя.
·        Чогось навчити можна тільки практикою.
·        Повторювати вивчений матеріал потрібно з інтервалами. Так економніше та ефективніше.
·        Діти (і не тільки) люблять бавитися. Перетворіть заняття на гру.
·        Заохочуйте дітей до нестандартного мислення. Тут важливий лише кінцевий результат. Шлях, яким його досягнуто, великого значення немає.
·        Створюйте проблемні ситуації на уроках. Там, де немає вибору, нема мислення.
·        Якщо дитина дивується – вона починає мислити. Нові ідеї – продукт творчої уяви.
·        Спостережливість можна (і треба) розвивати і тренувати.
·        Цікавість – найсильніша мотивація для навчання.
·        Вчіть дітей робити записи.
·        Запам’ятовування матеріалу часто-густо залежить від його викладу. Про рівень учителя можна зробити висновок з того, як він уміє висловлюватися..
·        Є два основні мотиви, які формують поведінку людини: одержати винагороду та уникнути покарання. Застосовуйте ці мотиви на уроках.
·        Однаково шкідливо як переоцінювати, так і недооцінювати можливості дитини.
·        Якщо вчитель стоїть, він більше привертає до себе увагу дітей.
·        Дитина не любить слухати неприємні відгуки про своє навчання.
·        Плануйте дискусії, диспути на уроці. Від того увага дітей посилюється.
·        Учитель не повинен говорити й говорити без зупинки. Діти не встигатимуть за ходом його думок.
·        Про те, наскільки цікавим є зміст уроку, робіть висновок не з свого погляду, а з погляду учнів.
·        Особливо ретельно готуйте початок уроку. Часто саме він вирішує успіх цілого заняття.


Золоті правила уроку


1. Знання здобуваються головним чином на уроці
    (Домашнє завдання – лише закріплення знань)

2. Не можна залишати нічого незрозумілим, невивченим,               
недопрацьованим.

3. Не втрачайте на уроці жодної хвилини.

4. Кожен урок повинен не лише давати нові знання, але й виховувати впевненість, формувати правильні погляди на оточуючий світ.

5. До початку уроку приготувати усе необхідне для роботи на уроці.

6. Уважно послухай тему і мету.

7. Уважно слухай, рецензуй відповідь товариша.

8. Відповідь обдумай. Роби висновки.

9. При викладі учителем матеріалу вчись писати тези.

10. Точно записуй все, що задано і де знайти.

11. В кінці уроку обдумай, що дізнався, чому навчився, чим збагатив свої знання.


Зразок запису аналізу уроку


ПІБ вчителя ______________________  предмет ____________________________
Клас  _________________________                 дата             ______________________

Тема уроку: __________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________

Мета уроку: __________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
(навчальна)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(розвивальна)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(виховна)

Мета відвідування уроку:  ______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Дії вчителя

2. Дії учнів
3. Зауваження
ІІ. Перевірка д\з, відновлення опорних знань

1. Дії вчителя

2. Дії учнів
3. Зауваження
ІІІ. Пояснення нового матеріалу

1. Дії вчителя

2. Дії учнів
3. Зауваження
ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Дії вчителя

2. Дії учнів
3. Зауваження
V. Завдання додому


Висновки та пропозиції:  _______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________



Основні типи уроків



Урок вивчення нового матеріалу






Вивчення і первинне закріплення нових знань

·     Традиційний (комбінований)
·     Лекція
·     Екскурсія
·     Дослідницька робота
·     Навчальний практикум
·     Трудовий практикум


Урок закріплення знань






Вироблення вміння за-стосування знань

·     Практикум
·     Екскурсія
·     Лабораторна робота
·     Співбесіда
·     Консультація



Урок комплексного застосування знань






Вироблення вміння са-мостійно застосовувати знання в комплексі, в нових умовах


·     Практикум
·     Лабораторна робота
·    Семінар


Урок узагальнення та систематизації знань






Узагальнення розрізне-них знань у систему


·     Семінар
·     Конференція
·     Круглий стіл


Урок контролю, оцінки й корекції знань






Визначення рівня ово-лодіння знаннями, вмі-ннями і навичками


·     Контрольна робота
·     Залік
·     Колоквіум
·     Огляд знань





ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ


З ЯКИХ СКЛАДОВИХ СКЛАДАЄТЬСЯ ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ УЧИТЕЛЯ? СПРОБУЙМО ЇХ НАЗВАТИ.

ГОЛОВНА СКЛАДОВА – ДУХОВНІСТЬ УЧИТЕЛЯ.

1.    Ґрунтовне знання свого предмета.
2.    Розуміння мети і завдання навчання.
3.    Уміння володіти технологією добору матеріалу до уроку, до теми.
4.    Знання, розуміння і володіння методами навчання.
5.    Розуміння вибору форм навчання.
6.    Засоби навчання.
7.    Уміння чітко уявляти собі, яким має бути результат навчання.
8.    Мотивація навчання.
9.    Артистизм.
10.                  Режисура уроку.
11.                  Імпровізація.
12.                  Знання реальних можливостей дітей і вміння розвивати їхні здібності.
13.                  Уміння дочекатися успіху в навчанні від кожного учня.



Структура уроку


   1.   Тема
   2.   Триєдина тема:
·       навчальна чи освітня;
·       дидактична чи розвиваюча;
·       виховна
   3.   Перевірка домашнього завдання:
·       фронтальна /звіт ланкових, наявність/
·       ланцюжок логічних міркувань;
·       підсумок перевірки.
4.   Актуалізація опорних знань:
·        фронтальне повторення теоретичного матеріалу;
·        повторення питань, які потрібні для вивчення нового матеріалу;
·      контрольні  запитання.
5. Пояснення нового:
·        тема завдання /на дошці номери, які повинні зробити/;
·        вивчення матеріалу бажано розбити на частини;
·        теоретичний матеріал опрацьовувати з допомогою учнів;
·        робота з підручником.
    6. Закріплення нового матеріалу:
·        усні вправи;
·        робота з учнями біля дошки /з поясненням/ - сильними, середніми, слабшими;
·        колективна праця – сильніші виконують у зошиті, а слабші – біля дошки;
·        перед кожною вправою – мета, вкінці – підсумок;
·        виконання вправ з наростаючою складністю /можлива самостійна робота 5-7 кл./.
    7. Підсумок уроку:
·        основні поняття;
·        формула, теорема чи правило;
·        виконування завдань уроку, оцінки.
8.      Домашнє завдання /тільки до дзвінка, після дзвінка не  давати/:
·        інструктаж;
·        диференційованість домашнього завдання.


Раціональне використання методів навчання


Методи навчання
При якому змісті матеріалу раціонально застосовувати метод

При виконанні яких завдань цей метод застосовується найбільш успішно
При яких особливостях учнів раціонально застосовувати метод
Які можливості повинен мати викладач для використання цього методу
Проблемно-пошукові
Коли зміст матеріалу має середній рівень складності
Для розвитку самостійності мислення, дослідницьких вмінь, творчого підходу

Коли учні підготовлені до проблемного вивчення матеріалу
Коли викладач має час для проблемного вивчення теми і добре володіє методами
Індуктивні
Коли зміст теми в підручнику викладено індуктивно
Для розвитку вмінь узагальнювати, здійснювати індуктивні умовиводи (від часткового до загального)
Коли учні підготовлені до індуктивних міркувань і мають складності в дедуктивних міркуваннях
Коли викладач краще володіє індуктивними методами навчання
Дедуктивні
Коли зміст теми в підруч-нику викладено дедуктивно чи його раціонально викласти подібним чином
Для розвитку вмінь здійснюва-ти дедуктивні умовиводи (від загального до часткового), роз-витку вмінь аналізувати явища

Коли учні підготовлені до дедуктивних міркувань
Коли викладач добре володіє дедуктивними методами
Самостійна робота
Коли матеріал доступний для учнів і може бути вивчений самостійно
Для розвитку самостійності в навчальній діяльності, формування навичок навчальної праці

Коли учні готові до самостійного вивчення теми, володіють необхідними знаннями та вміннями
Коли наявні дидактичні матеріали для самостійної роботи учнів, викладач вміє правильно її організувати
Словесні
Коли матеріал носить теоретико-інформаційний характер
При формуванні теоретичних і практичних знань та рішень всіх інших задач навчання

Коли учні готові до засвоєння інформації даним видом словесних методів
Коли викладач володіє відповідними словесними методами краще, ніж іншими
Наглядні
Коли зміст навчального матеріалу може бути подано в наочному вигляді
Для розвитку спостережливості, підвищення уваги до питань, які вивчаються

Коли наявні наочні посібники, доступні учням
Коли викладач має необхідні посібники чи може виготовити їх сам
Практичні
Коли зміст теми включає практичні вправи, виконання робочих завдань, проведення дослідів
Для розвитку практичних вмінь та навичок
Коли учні готові до виконання практичних завдань такого характеру
Коли викладач має посібники, дидактичні матеріали для організації цих практичних вправ
Репродуктивні
Коли зміст надто складний чи простий
Для формування знань, умінь та навичок
Коли учні ще не готові до проблемного вивчення даної теми
Коли у викладача немає часу для проблемного вивчення цього матеріалу



Немає коментарів:

Дописати коментар